ORDENAGAILUAK, EMOZIO-SORTZAILEAK
Makinak izan arren, zirrarak sortzen dituzten gailuak dira ordenadoreak. Horrela, muturreko bi jarrera antzeman litezke:
Teknofobia:
txikitatik erabili ez duen eta bere bizitzan txertatu behar izan duen
edozein teknologiari muzin egitean datza. Eskuratu nahi dituen
giza-balioak arriskuan jartzen ditu teknologiak teknofobo baten ustez.
Teknofilia:
teknologia munduan barneratuta ikusten du teknofilikoak bere burua eta
garapen eta berrikuntzak adi-adi jarraitzen ditu. Hainbat onura dakartza
teknologiak bere ustez eta garapenaren eta aurrerapenaren sinonimotzat
du teknologia.
1. Irakasleen jarrera
Komunikabideen
hezkuntza-onuren usteen arabera egiten dute irakasleek alde batera edo
bestera irakasleek. Alde edo kontra, zergati batzu azal litezke:
Aldaketaren kontrako erresistentzia
Edozein
lanbidetan kostatzen da euskarriak, arrazoiak eta helburuak argi ez
dituen aldaketak onartzea, batez ere, egin beharreko lan berria
menderatzen ez denean. Hala ere, aldaketa horiek burutzeko bitarteko-
eta irakasleen prestaketa-falta izaten dira jarrera negatibo baten
arazorik azpimarragarrienak.
Hutsuneak prestaketari dagokionez
Ordenagailuak
erabiltzeko teknika gero eta konplexuagoa den heinean, gero eta
beharrezkoagoa da tresna era egokian erabiltzeko gutxieneko trebetasuna
izatea. Horrez gain, didaktika alorra ere jorratu –eta bide batez osatu–
behar luke prestakuntza horrek. A
legia, etengabeko lotura izan behar
lukete prestakuntzak eta egiazko erabilera-testuinguruak.
Autoestima eta frustrazio maila
Teknologia
berriekin batera hazi diren ikasleek irakasleak baino lehenago
barneratuko dituzte sarritan hainbat tresna edota baliabide. Gainera,
makinek eta programek sarritan egiten dute kale eta irakasleari
beharrezkoa izango zaio inprobisatzea, aldaketak egitea… Irakaslearen
araberako frustrazioa sortzen du egoera honek.
Ordenagailua irakaslearen ordezko gisa
Zeresan
handia du eta izango du ordenagailuak heziketa eremuan, informazioa
eman, orientatu eta lagunduko duten pertsonez gain, ikasteko materiala
behar delako. Hala ere, irakaslearen ordez ordenagailua jartzeak
errealitatetik urruti dauden egitura eta antolaketa aldaketa ekarri
beharko lituzke.
Ordenagailuaren eraginkortasuna hezkuntzan
Ikertzaileek
ordenagailuen onurak birritan azpimarratuta ere, praktika zehatzek,
eskarmentuaren ezagutzek eta ekarpen praktikoek ekarriko dute
erabilpenaren zabalkundea.
2. Lanbidetik haratago: pertsona
Jarduerak
eta gu geroni aldatzen gaitu teknologiaren erabilera instrumentalak.
Azken finean, kulturaren, gizartearen eta pertsonaren aldaketak dakartza
ordenagailuak hezkuntzan barneratzeak.
Emakumeak
Informatikaren
zabalkundea emakumeentzat oso onuragarria izan ez bada ere
(80.hamarkadan, gizonek menderatzen zuten informatika-kultura), kontuak
aldatuz doaz azken urteotan, eta “egun emakumeek onartuago dute ordenadorea kulturaren baitan” (S. Turke, 1997).
Hala
eta guztiz ere, generoen arteko ezberdintasun hori pixkanaka desagertuz
doala dirudien arren, badira ezberdintasunak, eta ordenagailuen
jokoetan nabaritzen da batez ere. Izan ere, joku horiek gizonezkoei
zuzenduta daude (borrokak… direla). Jokoen bitartez, emakumezkoen artean
sustatu behar da ordenagailuen erabilera.
Belaunaldi berriak
Aurretik
esan bezala, umeak teknologia berrietara ohituta daude, beren bizitzako
beste edozein elementuren pareko dituzte eta informatika-hizkuntza
erraz menderatzen dute. Gurasoek, makinak erabiltzen ez badakite ere,
onartzen dute seme-alaben informatika-prestakuntza. Hala ere, ezagutza
ezari esker, gurasoek ez dakite zein erabilpen ematen dieten seme-alabek
ordenagailuari… eta hor sortzen dira arazoak.
Giza-desberdintasunak
Alde
batetik, aldez aurretik existitzen diren komunikazio giza-ereduak
indartzen dituzte teknologia berriek; bestalde, giza-sare
menderatzaileak sustatzen dituzte. Hortaz, komunikabide berriak kultura
tradizionalak zurgatu ohi ditu.
Hori
horrela izanik, dirudienez, areagotuz joango dira ezberdintasun
sozialak. Kontua ez da teknologia berria izatea ala ez, baizik eta
diseinuaren nolakotasunak. Bi hitzetan, teknologia orokorrean txertatuko
lukeen hezkuntza eta kultura falta dago.
HOBETO IKASTEN AL DA ORDENAGAILUEKIN? ERANTZUN ZAILA ALA GALDERA OKERRA
Hezkuntza
alorrean euskarri berri bat agertzen denero plazaratzen da bere
erabilpen egokiaren kezka. Euskarri baten erabilpena maneiatzeko zailak
diren hainbat aldaeren araberakoa (testuingurua, sinesmena, sortzen duen
itxaropena…) da eta hortaz, egokiagoa da ordenagailuaren ikaskuntzaren
inguruko berezitasunak eta alderdi bereizgarriak aztertzea.
Testuinguruaren eragina ikaskuntzan
Testuinguruaren eragina ikaskuntzan
McLuhan
(1973)anen esanei jarraiki, teknologia-kontsumitzaile egin gara; hain
azkar aldatzen dira hauek zeinen eragiten dituzten ondorioak aztertzea
ezinezkoa zaigun. Ideia argirik eman ez duten ikerketen faltan,
beharrezkoa da, hala ere, metodoa eta komunikabidea –euskarria– ez
nahastea. Horren harira, hiru jarrera daude:
Komunikabideak ikaskuntzan eragiten du. Informatikaren kasuan, positiboa da eragin hori.
Komunikabide
bakoitzak efektu sozial eta psikologikoak sortzen ditu bere entzulerian
eta giza harreman zehatzetan; eta pentsakeretan, mamiarengandik
independente samarra izan ohi dena.
Informatikak,
funtzio anitzetako alorra izanik, hainbat hezkuntza filosofia iradoki
ditu (B. Somekh, 1992): edukien gehiengoaren ikaskuntza barneratzen
laguntzeaz gain, ikasle bakoitzaren erritmora moldatzeko gaitasuna du
ordenagailuak; ikaskuntzaren erdigune eta motorra ikaslea izatera
bideratzen du, bestalde, esate baterako, tresna kognitibo edota
mikromunduen bitartez.
Azken
finean, hezkuntza sistema aldatzeko aldaketa eta erreforma elementutzat
hartzen da informatika eta hezkuntza-kalitatea hobetzeko, kostuak
jaisteko, elementu curricular berriak barneratzeko… balio izatea espero
da.
Komunikabideak ez du ikaskuntzan eragiten. Ordenagailuak ez dira salbuespen.
Ikuspegi
honen arabera, metodoek (eduki eta estrategiek) eragiten dute
ikaskuntzan eta ez euskarriek. Ikaskuntza ahalbideratzen duten tresna
soilak dira euskarriak eta ez dute ikaslearen emaitzan eragiten (Clark,
1994). Era honetara, euskarrien aukeraketa ekonomia kontu bilakatzen da.
Komunikabideak ikaskuntzan eragin dezake. Euskarriaren ezaugarrien araberakoa da.
Euskarriak
ez du ere ikaskuntza gidatzen baina ikaskuntzan eragin dezaketen
hainbat ezaugarri baditu euskarriak. Funtzio anitza izateari esker,
ezagutzak barneratzeko eta aurrez existitzen ez diren informaziora eta
komunikaziora heltzeko hainbat era jartzen ditu aukeran teknologiak.
Salomon
eta Clark (1977)en arabera, estimuluen garraiatzaile hutsak dira
euskarriekin egindako ikerketetan. Euskarriei buruz egindako
azterketetan, aldiz, ikasleen ezaugarri kognitibo eta afektiboekin elkar
eragiten duten barne-ezaugarriak ikertzen dira.
Azkenik, Vigotskyren ikuspegiaren arabera, elkar eragiteko balio duen tresna da ordenagailua eta jarduerak eraldatzen ditu.
Hedabidearen berezitasunak
Hemendik
urte batzuetara argibideak beharko ez badira ere, gaur egun pertsonek
laguntza behar dute oso azkar aldatzen ari den hizkuntza ezberdin bat
ulertzeko. Izan ere, berezko ezaugarriak baditu informatikak:
Hainbat idazkera sinboliko barneratzen ditu bere baitan
Hainbat
euskarri aurki daitezke pantaila berean multimedia edo hipermedia
programa batean: irudiak, musika… Aurrerapen handia da berez ezaugarri
hori, baina hala ere, askoz mantsoago doaz softwarearen aldaketak eta
askotan ez dute bat egiten batak eta besteak.
Dinamikoa da
Zenbait prozesu aldagarri era berean, pantaila berean, erakusteko gai da informatika.
Interaktiboa da
Elkar eragiteko gaitasun handia du informatika-teknologiak: ekintza-erantzuna prozesua berehalakoa da ordenagailuan.
P.Lévyren
arabera, interakzio gradua aldagai askoren arabera neur daiteke eta
horien artean telepresentzia, birtualtasuna, komunikazioaren
elkarrekikotasuna; jasotako mezua pertsonalizatzeko eta bere egiteko
aukerak; eta irudiaren inplikazioa.
Hezkuntza
softwarearen kasuan, nabigazioaren eta darabilen diseinu hezigarriaren
arabera neurtzen da interaktibitate gradua. Horrela, sei interakzio
gradu bereizten dira:
- Objetuena:teklatu edo saguarekin aukeratutako objetuen erantzuteko gaitasuna.
- Nabigazioarena: lineala (sekuentzia-lerroa jarraituz, programan zehar aurrera edo atzera egin dezake erabiltzaileak) ala hierarkikoa (menu edo item bat aukeratuz, programako zatietara irits daiteke).
- Loturena: eduki berrietara daraman hitz edo objetuen bitartez informazio berria eskuratzeko gaitasuna da.
- Jardueren euskarri gisakoa: programa erabiltzen den bitartean jaso daitekeen laguntza.
- Eraikitzailea: jarritako helburuak betetzeko erabili behar dituen osagaiei esker, testuingurua eraikitzean datza.
- Bihurkaria: Erabiltzaileak erabakiak hartu, galderak erantzun eta arazoak konpondu behar dituenean.
McLuhanek,
bestalde, garrantzia eman zien berezitasunei eta espazio akustikoa eta
bisuala ezberdindu zituen, mundu ulertzeko era gisa. Alde batetik,
komunikabide bakoitzak espazio horiek bere erara antolatzen dituela
azpimarratu zuen; eta bestalde, giza-komunikabideetan era orokorrean
eragiten duela ere adierazi zuen.
Eskoletan ordenagailuak erabiltzeari buruzko ikerketak
Kontzeptu
teoriko eta eraikitzaileak frogatzera edota teknologiaren
erabilera-efektuak aztertzera bideratzen dira ikerketak kasu honetan (ez
nahastu ebaluazioekin, zein erabileraren eraginkortasuna neurtzen
duten).
M.Hannafin
eta laguntzaileen (1996) arabera, alor teknologikoan garatu eta erabili
diren ikerketen garapenarekin daude lotuta ordura arte egindako
ikerketak. 5 fase bereiztu zituzten:
1. fasea: hezkuntzako programa informatiko jakinak erabilerakoan, ikasketa efektuak aztertzen dira.
2. fasea: tresnaren eraginkortasuna ikuspuntu ekonomikotik begiratzen du.
3. fasea: hezkuntza softwarea garatzeko egokienak diren teoriak ikertzen dira.
4. fasea: irakasuntza-ikaskuntza prozesuaren berrikuntzak aztertzen ditu, ikuspegi psikologiko eta pedagogikotik.
5. fasea: teknologiaren erabilerak orokorrean eragindako ondorioak ikertzen ditu.
Reeves (1995)ek sei helbururen arabera sailkatzen ditu ikerketak:
- Ikerketa teorikoa: hainbat alorretako teoria eta printzipioen azterketa logikoan oinarritzen da.
- Ikerketa enpirikoa: teknologiak giza-komunikazioa, ikaskuntza eta egikaritzeekin lotutako fenomenoak deskribitzen eta interpretatzen ote dituen ikertzen du.
- Interpretaziozko ikerketa: teknologiaren erabilerari, ikaskuntzari eta giza-komunikazioari buruzko fenomenoak deskribitu eta interpretatuz, hezkuntzak nola funtzionatzen duen ikertzen du.
- Ikerketa postmodernoa: izkutuko ezaugarruak azaleratzeko helburuarekin, ikaskuntza eta giza-komunikazioan teknologiak duen eraginaz aritzen da.
- Garapenari buruzko ikerketa: teknologiak erabilerak eragindako giza-garapenaren aldaketak ditu ardatz.
- Programa, produktu edo metodo jakin baten ebaluazioan oinarritutako ikerketa: produktuaren eraginkortasuna balioestea du helburu.
Eta horrez gain, ikertzeko 5 metodologia izendatu zituen:
- Kuantitatiboa: datu kuantitatiboak metodo estatistikoekin aztertzen ditu.
- Kualitatiboa: datu kualitatiboak biltzen ditu eta metodo etnografikoen bidez azaltzen.
- Teoria kritikoa: testu eta teknologiak eraikitzen ditu, explizituak ez den diskurtsoa bilatuz.
- Literaturaren berrikuspena: beste ikerketen analisi eta integrazioa da.
- Mixtoa:
Reevesen
ikerketen emaitzen arabera, ikerketa gehienak enpirikoak dira eta
metodo kuantitatiboa da gehien erabiltzen dena; metodo kualitatiboa eta
teoria kritikoa apenas erabiltzen dira.
Ikerketak
sailkatzeko beste era bat da makroestudio (hezkuntza maila
ezberdinetan, informatikaren erabileran eta atzitzeko gaitasunean
oinarritutakoak) eta mikroestudio (erabiltzen diren produktuen eta gela
edo ikstetxeetako integrazio eta ikaskuntza curricularren ikerketan
oinarritutakoak) gisa definitzea. Azken horien artean hiru motatakoak
ezberdindu daitezke, ardatz hartzen dutenaren arabera: produktua;
erabiltzailea; edota testuingurua.
Beste hainbat ikerketa garrantzitsu ere badira: Clark eta Sugrue (1988), Castaño (1994), G. Salomon (1992)…
Zer geratzen da ikertzeko?
Orain
arte garrantzia gutxi eman zaio teknologiaren eraginari
antolakuntzaren, metodologiaren eta kultura-balioen esparruan. Asko dago
oraindik ikertzeko teknologien eraginaren inguruan, besteak beste,
gizarte, kognizio, bertaratzeko eta erdi bertaratzeko ikasketa…
kontuekin lotutako arazoak.
No hay comentarios:
Publicar un comentario