Talde-lanean egina
- a) Zer nolako garrantzia dute IKTak egungo gizartean?
Ezagutzaren
gizartean funtsezko garrantzia duten osagai estrategiko bihurtu
zaizkigu informazioa eta komunikazioa. Hori dela eta, informazioa eta
komunikazioarekin zerikusia duten arlo desberdinak garatzeak aparteko
garrantzia hartu du eta Informazio eta Komunikazio Teknologiak (IKTak)
ezinbesteko osagai estrategiko bilakatu dira egungo gizartean. IKTen
balore estrategikoaz ari garenean ordea, IKTek informazioa
transimititzeko eta kudeatzeko duten ahalmenaz gain, IKTek eskaintzen
duten ezagutza, sorkuntza eta elkarlan aukeretaz ere ari gara. Hona
hemen, IKTak, ezagutza, sorkuntza eta elkarlan sortzaile modura,
eskaintzen dituzten abantailak, zailtasunak eta erronka nagusiak:
-IKTen ekarpenak:
Jakina
da IKTek erabateko iraultza ekarri dutela gizartean. Ekonomia,
politika, gizarte harrenak eta noski, baita ingurugiroa ere, guztiz
eraladtu dira: lan egiteko modua, erlazionatzeko era, kontsumitzeko,
aisialdia disfrutatzeko, zerbitzuak eta informazioa jasotzeko bideak...
guztiz transformatu dira. Mugikortasuna, berehalakotasuna, malgutasuna, aniztasuna... izan daitezke errealitate berri honen adierazle nagusiak. Errealitate
berri baten aurrean gaudela esatea ez da uskeria, izan ere, IKTek
eskura dugun espazio berri baten sorrera ekarri dute: errealitate
birtuala. Hau da, mundu fisiko edo errealaz haratago dagoen
ziberespazioa edota gizarte birtuala. Errealitate honetan, IKTak
neurrigabeko informazioaren sarbide dira eta era berean, fidagarriak
izan daitezkeen datuak era azkar eta seguruan eskuratzeko aukera
eskaintzen dute. IKTek
berehalako komunikazio kanalak sustatu dituzte eta informazioa metatu
edota antolatzeko modu berriak, lanen automatizazioa, interaktibitatea,
informazioaren digitalizazioa... ere ekarri dituzte.
-IKTen zailtsunak:
Hala
ere, IKTek ez dute zertan garapena ekarri; aukera sortzaile dira baina
era berean desabantaila, arazo eta erronka berriak planteatzen dituzte.
Hona hemen zailtasun esanguratsu batzuk:
Batetik,
gizatediaren portzentai handi batek ez du IKTak eskuratzeko aukerarik
ez ekonomikoki (etengabeko obszolezentzia, programen etengabeko
berrikuntza) ez eta kulturalki ere ( ingelesaren gailentasuna, kultura
desberdinen presentzia eza). Gainera, formakuntza gabeziak sortutako
analfabestismo digitala ere azpimarratzekoa da. Aukera desberdintasun
hauek bazterketa, desberdintasun soziala eta eten digitala sustatzen
dute.
Era
berean, gero eta gehiago dira egunerokotasunean teknologien menpe bizi
diren hiritarrak: teknologiak arazo guztiak konponduko dituztenaren
usteak eta IKTek gure bizitza kontrolatzen dutenaren sentsazioak,
askorentzat frustrazio sortzaile dira. Segurtasuna, isolamendua eta
pribatutasuna ere, kontuan izan beharreko arriskuak ditugu..
-IKTen erronkak:
IKTen
erronka nagusiak hauen etengabeko aldaketa, informazioaren berehalako
iraungitzea, etengabeko formakuntza beharra eta norberaren ezagutzaren
etengabeko egituraketa dira. Era berean, eskura dugun informazioa eta
ziberespazioan gure presentzia kudeatzen ere ikasi behar dugu, baita
jarrera kritikoa izaten ere.
Berehalakotasuna
( epe motzean irtenbideak bilatu nahia), tradizioa eta modernitatearen
arteko uztarketa eta globala eta lokalaren arteko lotura bideratzen
ere ikasi beharrean gaude. Nola ez, IKTek ingurugiroan duten eragina
behar bezala kudeatzea gure gizartearen erronka nagusietako bat da.
IKTek eskaintzen dituzten aukerak, zailtasunak eta erronkak aztertuta, jakina da, IKTak ez direla neutralak,
izan ere, balore eta interes jakin batzuen arabera ari dira garatzen.
IKTak gure eskura ditugu eta izango ditugu denbora luzez, gizartea
aldatzen doan heinean. Etorkizunean, asmatu gabe dauden teknologiak
erabili beharko ditugu, eta ezagutu ere egiten ez ditugun arazoak ebatzi
beharko ditugu. Ezagutza eta ikasten ikasteko gaitasuna dira guzti
honen giltzarri; erronka nagusia berriz, aztertutakoaren arabera,
hiritar digital arduratsu modura aritzea.
- Zeintzuk dira konpetente den irakasle baten oinarriak? banaiz?
Irakasleentzako konpetentzien mapa honako ardatz hauen inguruan egitura daiteke:
KONPETENTZIA | DESKRIBAPENA | BANAIZ? |
LANBIDE ARLOKO GARAPENA ETA KUDEAKETA
|
Irakasle lanari dagozkion kudeaketa lanak
Lanbide-hazkuntzari dagozkioen egitekoak
|
-Prestakuntza jaso al dut?
-Ikastetxeen antolakuntzan, azpiegitura, giza eta material baliabideak, ordutegiak… IKTak erabili dira?
-
IKTen erabilgarritasuna ulertzen dut? IKTek administrazio kudeaketan
lagungarriak diren materialak sortzeko ematen dituzten aukerak
erabiltzen ditut?
-Testu-prozesaketako oinarrizko eragiketak egiteko gai naiz? Interneteko zerbitzuak trebetasunez erabiltzen ditut?...
|
DIDAKTIKA, PEDAGOGIA ETA CURRICULUMA
|
Irakaskuntza-ikaskuntza prozesuan zuzeneko eragina duten gaitasunak
Ikaskuntza-esperientzien diseinua, eremua eta ebaluazioa
|
-IKT baliabide horiek Curriculumean txertatu dirat?
-Helburuekin lotutako IKT jarduerak prestatu dira?
-Tresna digitalen bidez, konpetentzietan oinarritutako jarduerak antolatzen dira?
-Aproposak dira proiektu baten inguruan baliabide digitalak txertatzen diren ekintzak antolatu dira?
-Irakaslearen rola aldatu da ikasleen ezagutzaren prozesuan gidari bihurtuz?
-Lan kolaboratiboa sustatzeko elkarlana, harremanak eta, partaidetza adosteko teknikak landu dira?
-Ikasleek beren ikaskuntzaren protagonista izatea ahalbidetzen duten ikaskuntza giroak garatzen dira?
-Irakasleak bere diziplinarako espezifikoak diren IKT baliabideen bidezko ikaskuntza sustatzea du?…
|
HERRITARTASUN DIGITALA | Herritar digital arduratsu eta konprometituaren jarrera |
-Erabilera onargarriko politikak eta araudiak ezagutzen eta errespetatzen ditut?
-Webean informazioa erabiltzeari buruzko araudiak ezagutu ditut?
-Datu pertsolanak eta pribatutasuni dagozkion alorrak kontuan hartzen dira?…
|
- c) Formakuntza beharren zerrenda:
-Behar kontzetualak:
-Ezagutzaren gizartea
-Eten digitala
-Hiritar digital arduratsua
-Errealitate birtuala
-Rol desberdinen zehaztapean: irakaslea, administrazioa...
-Konpetentzia digitala
-Analfabetismo eta multialfabestimo kontzeptuak: Ikus-entzunezko alfabetizazioa,
alfabetizazio digitala eta informazioaren alfabetizazioa (informazioa modu kritikoan eratzea)
-Behar metodologikoak:
-IKTak eskolekin, lankideekin, administrazioarekin, komunitatearekin eta ikasleen familiekin uztartzeko bideak.
-Errealitate birtuala egungo eskolarekin uztartzeko bideak
-IKTak eta hauen ezagutzak era eguneratuan mantentzeko metodologiak.
-Elkarlana ikastetxe eta irakasleen artean
-Informazioa bilatzea eta erabilgarria dena hautatzea eta eraldatzea
-Irakasteko metodoak ikasleei egokitzea
-IKTak eta emozioak: teknologiaren bidez ere baloreak eta sentimenduak lan
-IKTak eta jakintza arloak uztartu
-Kontruktibismoaren teoria bultzatuz, ikasleek aurretik dakitena kontutan hartzea
-Teknologia berri baten bitartez beste teknologia batzuk irakastea
-IKTen inguruko ezagutzak:
-Ikusentzunezko plataformak: Movie Maker, Youtube, Skype
-Erabilpen
teknologikoa: PDI, arbel eragileak, Web 2.0, IKT eta honen aplikazioak,
Officeko programak, Komunikazio plataformak, Wiki, Internet, Eskola2.0
(neetbook), Programen deskargak, Movie Maker, e-Books, e-Readers, Arbel
digitala, Foroak eta eta agertuko direnak...
-Informazioaren
kudeaketa: IKT eta honen aplikazioak, Komunikazio plataformak, Bloga,
Movie Maker, Youtube, Wiki, Internet, Konpetentzia digitala, Programak
deskargatu, Eskola 2.0, Lankidetza, Web quest, Skype, Sky drive
eta agertuko direnak...
No hay comentarios:
Publicar un comentario